In data de 06.04.2020 am sesizat Avocatul Poporului in legatura cu invocarea exceptiei de neconstitutionalitate a OUG 34/2020.
Fata de afirmatiile aparute in spatiul public in legatura cu decizia CCR de a declara neconstitutionale OUG 34/2020 si art. 28 din OUG 1/1999, ce mentin o stare de confuzie in randul populatiei doresc sa fac anumite precizari:
- Nu mai exista baza legala pentru a aplica amenzi contraventionale, in legatura cu starea de urgenta, pana la data de 15 mai;
- Toate procesele verbale de contraventie emise in perioada starii de urgenta pot fi contestate intr-un termen de 15 zile, ce incepe sa curga de la incetarea starii de urgenta, respectiv 15 mai;
- Instanta de judecata va face aplicarea Deciziei Curtii Constitutionale a Romaniei in cauzele pendinte, deci in toate procesele ce se afla pe rol;
- Ordonanta de urgenta 34/2020 prevedea pe langa majorarea amenzilor, si confiscarea contraventionala, ca masura complementara a amenzii si practic anula transparenta decizionala si dialogul social cu privire la proiectele actelor normative prin care se stabileau masuri cu privire la starea de urgenta;
- Curtea Constitutionala a Romaniei nu putea trece cu vederea incalcarea Constitutiei Romaniei prin efectul acestor ordonante de urgenta.
- Amenzile contraventionale
Prin Deczia Curtii Constitutionale a Romaniei, a fost declarat neconstitutional si articolul 28 din OUG 1/1999, nu numai OUG 34/2020, astfel incat, la acest moment, nu exista cadru legislativ pentru aplicarea unei amenzi in legatura cu starea de urgenta.
In consecinta, Prim – Ministrul Romaniei, Ludovic Orban s-a aflat in eroare in momentul in care a afirmat ca se pot aplica amenzi intre 100 lei si 5.000, asa cum prevedea art. 28 din OUG 1/1999.
Cu toate ca motivarea Deciziei CCR nu a fost redactata, ignorarea prevederilor acestei decizii prin aplicarea unor amenzi este de neconceput.
- Contestarea proceselor verbale de contraventie
In spatiul public au aparut opinii contradictorii in legatura cu amenzile necontestate in termenul de 15 zile. Procesele verbale de contraventie, prin care s-au aplicat amenzi in temeiul starii de urgenta, pot fi contestate in termenul de 15 zile, insa acesta incepe sa curga de la iesirea din vigoare a prevederilor Decretului 195/2020, respectiv a Decretului 240/2020.
Avand in vedere ca “termenele de prescriptie si decadere de orice fel” au fost suspendate prin Decretul 195/2020, nu se poate acredita ideea ca procesele verbale de contraventie necontestate in termenul de 15 zile, nu mai pot fi contestate.
In consecinta, orice proces verbal de contraventie emis in perioada 16 martie 2020 – 14 mai 2020 poate fi contestat intr-un termen de 15 zile ce incepe sa curga de la data de 15 mai 2020.
- Procesul verbal de contraventie trebuie contestat pentru a nu se plati amenda sau pentru a fi restituita suma deja achitata.
Pana la emiterea oricarui act normativ privind “o amnistie a celor ce au fost amendati”, numai instanta de judecata poate constata nulitatea procesului verbal de contraventie si dispune exonerarea de la plata amenzii.
Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei va fi aplicata de catre instanta de judecata in toate procesele ce se afla pe rol si in orice stadiu in care se afla.
- Confiscarea, Transparenta decizionala si Dialogul social
“Confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenție” in reglementarea gandita de Guvernul Romaniei lasa posibilitatea confiscarii oricarui bun ce avea orice legatura cu contraventia, de la incaltaminte, la masina si pana la imobilul in care se intalneau persoane cu incalcarea ordonantelor militare.
Este de neinteles motivul introducerii acestui paragraf in luna martie a acestui an si cum putea fi justificata orice confiscare cu motivul care justifica urgenta, respectiv Pandemia.
O alta prevedere inexplicabila priveste transparenta decizionala si dialogul social in legatura cu proiectele de acte normative prin care se stabilesc masuri aplicabile pe durata starii de urgenta.
Guvernul Romaniei a considerat ca nu mai este necesara respectarea Dreptului Constitutional la Informatie in legatura cu actele normative ce urmau sa intre in vigoare in perioada starii de urgenta, perioada in care 8 drepturi constitutionale fusesera deja restranse prin Decret.
- Decizia CCR nu este „anticonstitutionala, împotriva ordinii de drept”
Afirmatia conform careia decizia CCR este „anticonstitutionala, împotriva ordinii de drept” ii apartine Premierului Ludovic Orban, alaturi de alte afirmatii care nu au acoperire juridica.
Conform Art. 142 alin “(1) Curtea Constituţională este garantul supremaţiei Constituţiei” si nu “inamicul Constitutiei” asa cum declara Premierul.
Curtea Constitutionala a Romaniei nu putea pronunta o alta Decizie decat cea de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate ridicata de Avocatul Poporului in urma sesizarii formulate de subsemnatul, dar si de catre alti juristi in privinta Ordonantei de Urgenta 34/2020, intrucat drepturile garantate de Constitutie erau incalcate flagrant de aceasta ordonanta. Astfel, pe langa majorarea amenzilor aceasta ordonanta stabilea o noua institutie de drept, cea a confiscarii contraventionale, care se putea aplica in orice situatie care ramanea la latitudinea unor agenti constatatori lipsiti de experienta .
Nu majorarea amenzilor a dus la neconstitutionalitatea acestora, ci lipsa totala de previzibilitate a circumstantelor in care este sanctionata o contraventie cu 2.000 de lei si cand este sanctionata o contraventie cu 20.000 de lei. Aceasta apreciere nu poate si nu trebuie sa apartina agentului constatator pentru a nu exista abuzuri. Agentul constatator aplica legea, in acest caz legea nu stabilea niciun paramentru care sa determine situatia in care se acorda gradual amenda.
Spre exemplu, Codul Rutier prevede clar in cazul caror contraventii se aplica o anumita amenda.
Conformitatea tuturor prevederilor legale cu legea fundamentala este si o conditie a statului de drept.
Sper ca aceste succinte explicatii vor oferi raspunsul Domnului Prim-Ministru Orban la intrebarea, probabil retorica, pe care domnia sa a adresat-o dupa pronuntarea Deciziei Curtii Constitutionale a Romaniei “Nu pot sa inteleg cum poate o Curte Constitutionala sa dea o asemnea decizie.”
In aceeasi nota, nici eu si nici colegul meu Rares Florentin Mazalu nu putem sa intelegem cum un Guvern poate emite o asemenea Ordonanta de Urgenta,
Cu atat mai mult cu cat Domnia Sa ne-a explicat de ce a marit amenzile „Noi am mărit amenzile pentru a crește gradul de conformare la reguli.”
In niciun moment nu doresc sa las impresia ca nerespectarea legii in astel de situatii nu trebuie sanctionata, insa cu atat mai mult, reglementarea legala trebuie sa fie riguros gandita.
Guvernul Romaniei a generat de fapt aceasta situatie, a anularii tuturor amenzilor, prin reglementarea novice si superficiala a unei ordonante de urgenta, care pe langa amenzi prevedea si confiscarea bunurilor cetatenilor Romaniei. Orice bunuri in mod aleatoriu.
Tot Premierul Romaniei aprecia ca “Aceasta decizie este un indemn la Anarhie, la nerespectarea legilor, a regulilor”. Din contra, as aprecia ca aceasta Decizie reprezinta un indemn adresat Guvernului si legiuitorului in a nu mai elabora acte normative fara acoperire constitutionala.
Avocat Alexandru Elvir Iliescu