Ca urmare a stării de urgență declarate prin Decretul nr. 195/2020, Guvernul României a decis cu privire la instituirea unor măsuri legate de situatia COVID-19 prin intermediul emiterii unor ordonanțe militare.
Ordonanțele militare se pot emite în cazul unei stări de asediu sau de urgență. Dat fiind că pe întreg teritoriul României este decretată stare de urgență (din 16.03.2020), ministrul afacerilor interne a dispus unele măsuri specifice acestei situații excepționale prin intermediul unor asemenea ordonanțe militare. Baza legala a emiterii acestora se regăsește în O.U.G. nr. 1/1999, Art. 20 lit. n), Art. 201, Art. 23 alin. (2), Art. 24. Astfel, ministrul a emis până în prezent următoarele ordonanțe militare:
- Ordonanța militară nr. 1/2020 privind unele măsuri de primă urgență care privesc aglomerările de persoane și circulația transfrontalieră a unor bunuri (cu aplicabilitate din 18.03.2020), din care putem menționa:
- Suspendarea activității de servire și consum a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată în restaurante, hoteluri, baruri, cafenele, sau alte localuri publice, în spațiile din interiorul sau exteriorul locației. Totuși, o derogare de la această măsură a fost instituită, și anume, permiterea organizării a activităților care nu presupun ramânerea clienților în spațiile destinate acestui scop. Astfel, operatorii au putut să își continue activitatea atât timp cât produsele vor fi vândute exclusiv în sistem de “drive-in”, livrare, “room-service”, practic prin modalități care nu presupun prezența clienților în local;
- Suspendarea tuturor activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și îngrijire personală, realizate în spații închise. Și această măsură este însoțită de o derogare, respectiv se pot oficia slujbe în lăcașurile de cult, dar fără accesul publicului, slujbele putând fi transmise în mass-media sau online. De asemenea, se pot oficia acte liturgice/religioase cu caracter privat (botez, cununii, înmormântari) la care pot participa maximum 8 persoane, precum și împărtășirea credincioșilor bolnavi la spital sau la domiciliul acestora;
- Interzicerea organizării și desfășurării oricarui eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, în spații deschise. Totodată, cei care organizează astfel de evenimente cu participarea a maximum 100 de persoane sunt obligați să ia măsuri astfel încât să se asigure o distanță de 1 metru între participanți;
- Suspendarea tuturor zborurilor efectuate de operatorii aerieni spre Spania și dinspre Spania către România, pentru o perioadă de 14 zile. Măsura se aplică începând cu data de 18.03.2020 ora 18:00. Totodată se prelungește suspendarea zborurilor spre Italia și din Italia către România pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 23.03.2020;
- Interzicerea persoanelor izolate la domiciliu, carantinate sau internate, să iasă din locația în care acestea au fost plasate, fără aprobarea autorităților competente.
- Ordonanța militară nr. 2/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, prin care:
- Se supendă temporar activitatea în cabinetele de medicină dentară. Prin excepție, sunt permise intervențiile stomatologice de urgență. Măsura se aplică începând cu data de 22.03.2020 ora 22:00, ora României;
- Se suspendă temporar activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centre comerciale, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curaățătorie. Măsura se aplică începând cu data de 22.03.2020 ora 22:00;
- Se interzice intrarea pe teritoriul României a cetățenilor străini și a apatrizilor, măsură însoțită de o listă de excepții.
Cu privire la Ordonanța nr. 2/2020, avem în vedere unele aspecte neobișnuite, și anume, prin articolul. 4, această ordonanță prevede unele recomandări, în timp ce mai departe, prin articolul 5, instituie anumite interdicții, bazate pe recomandările de la articolul 4.
Se poate observa schimbarea bruscă de ton între prevederile clare atât ale Ordonanței nr. 1/2020 cât și ale unei bune părți din Ordonanța nr. 2/2020, și cele prevăzute de articolul 4, care evită să instituie interdicții, mulțumindu-se să emită recomăndari cu privire la circulația persoanelor în afara locuinței în intervalul 06:00-22:00, și anume: părăsirea locuinței să se efectueze numai pentru motive precum deplasarea în interes profesional, pentru procurarea bunurilor de necesitat, pentru asistență medicală care nu poate fi amânată ori realizată de la distanță, pentru alte motive justificate (îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice sau bolnave/cu dizabilități ori deces al unui membru al familiei, precum și pentru deplasări scurte în apropierea locuinței legate de activitatea fizică individuală sau a nevoilor animalelor de companie.
În schimb, cu privire la intervalul orar 22:00-06:00, următorul articol 5 se întoarce la tonul categoric specific interdicțiilor, și instituie restricții cu privire la deplasarea persoanelor în afara locuinței, respectiv permiterea acestora numai pentru motivele anterior prezentate (cele prevăzute de art. 4). Mai mult, pentru verificarea motivelor deplasării, persoanele trebuie să prezinte autorităților unele documente (legitimație de serviciu, adeverință eliberată de angajator sau o declarație pe proprie răspundere).
Astfel, guvernul care tocmai a cerut activarea Art. 15 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, respectiv derogarea de la obligațiile prevăzute în Convenție, deschizând astfel drumul către limitarea acestor drepturi, se gândește de două ori și își pune “mânușile” când instituie măsuri prin ordonanță militară cu privire la libertatea de circulație a cetățenilor pe timpul zilei.
Material documentat de Rareș Florentin Mazâlu