Sunt operațiuni (militare) de diseminare a unor informații selectate și a unor indicatori specifici, către publicul larg in vederea influențarii emoțiilor, motivelor și raționamentului obiectiv și, în cele din urmă, influentarea sau sustinerea actiunilor guvernelor, organizațiilor, grupurilor și indivizilor, in functie de cazuistica.
Motto (uri):
“Convinge, schimbă, influențează”
„Niciodată văzut, intotdeauna auzit”
Scopul operațiunilor psihologice este de a induce sau întări un comportament favorabil atingerii obiectivelor beneficiarului. Acestea reprezinta o parte importantă a gamei de activități diplomatice, informaționale, militare și economice disponibile. Ele pot fi utilizate atât în timp de pace, cât și în caz de conflict.
Există trei tipuri principale de PSYOP: STRATEGIC, OPERAȚIONAL ȘI TACTIC.
PSYOP STRATEGIC include activități informaționale desfășurate de agenții guvernamentale în afara arenei militare, deși mulți utilizează resursele structurilor de aparare, securitate si ordine publica.
PSYOP OPERAȚIONAL se desfășoară pe toată gama operațiunilor militare, inclusiv în timpul păcii, într-o zonă operațională definită, pentru a promova eficienta si eficacitatea campaniilor și strategiilor derulate si implementate de cel ce este numit Comandantul Forței Comune
PSYOP TACTIC vine in sprijinul celor de mai sus, în zona atribuită unui comandament tactic, zona definita ce face parte integranta din zona operationala, aplicand intregul arial de operațiuni militare pentru a sprijini misiunea tactică împotriva forțelor oponente (daca se impune).
PSYOP poate degrada capacitatea unui/ei grup/organizatii/natiuni, de a efectua sau susține activitati de opozitie, actiuni combatante ori pur si simplu refuzul la obedienta, combinând convingerea cu o amenințare credibilă. De asemenea, pot perturba, confuza și prelungi procesul de luare a deciziilor grupului tinta, subminând ratiunea,comanda și controlul.
Atunci când PSYOP este activat corespunzator, are potențialul de a reduce voința adversarului de a lupta.
PSYOP este o activitate specifica de contrainformatii militare a carei inventie a fost atribuita Statelor Unite ale Americii, Departamentul de Stat pentru Aparare si CIA, folosita in majoritatea conflictelor armate in care USA a fost implicata.
Datorita disensiunilor din interiorul structurilor de informatii si cele militare, intre anii 2010 si 2014, PSYOP si-a schimbat denumirea in MISO (Operațiuni de Susținere a Informațiilor Militare). In 2017, denumirea PSYOP revine in uzanta curenta, tipul de operatiuni specifici, fiind redenumit astfel.
PSYOP este in fapt, CREAREA ȘI DISEMINAREA ATENTĂ A UNUI MESAJ DE PRODUS.
Există trei tipuri de produse care sunt utilizate pentru a crea aceste mesaje. Acestea includ produse albe care sunt utilizate în operațiuni evidente și produse gri și negru care sunt utilizate în PSYOP sub acoperire. Albul, Griul și Negrul nu se referă la conținutul produsului, ci mai degrabă la metodele utilizate pentru a efectua operațiunea.
In operatiunile PSYOP sunt determinate trei tipuri de metode de transmitere a MESAJULUI DE PRODUS.
PSYOP ALB – reprezinta operatiunea si mesajul evident, direct si fundamental.
PSYOP GRI – reprezinta zona ambigua, nedefinita special menita pentru a crea confuzie
PSYOP NEGRU – reprezinta zona ostila, acea informatie ce trebuie sa contureze si sa ridice credibilitatea PSYOP ALB.
PSYOP GRI SI NEGRU sunt operatiuni conspirate pe cand PSYOP ALB reprezinta sursa reala, sursa de incredere si sursa implacabila.
Pentru ca PSYOP sa aiba succes, trebuie sa aiba o baza fundamentata in realitate. Mesajele sunt consecvente, obsesive, niciodata contradictorii si trebuie sa reprezinte un „adevar” credibil si aplicabil mentalitatii oricarui public sau subcategorie sociala.
PSYOP poate include operațiuni militare, altele decât cele armate și poate include și operațiuni comune civil/militare. Acestea au fost folosite ca operațiuni de combatere a terorismului, evacuare necombatantă, greve, lovituri de stat, devierea alegerilor democratice,diversiuni politice specifice etc.
PSYOP ALB
PSYOP ALB este atribuit sursei. Este recunoscut ca o declarație oficială sau un act al guvernulor, sau provine dintr-o sursă suficient de strâns legată de coordonarea guvernamentala sau entitatilor internationale infiintate prin tratate, avand scopul reflectarii unui punct de vedere oficial si implacabil. Informațiile ar trebui să fie adevărate și factuale.
Toate rezultatele obtinute oricarei forme de cercetare, verificare si investigare, sunt asociate unor surse considerate oficiale, guvernamentale, statale.
PSYOP GRI
Sursa produsului PSYOP GRI este deliberat ambiguă.
Adevărata sursă (guvernul sau entitatea guvernamentala) nu este dezvăluită publicului țintă. Activitatea desfășurată în mod plauzibil pare să provină dintr-o sursă neoficială, dintr-o sursă neostilă sau poate să nu existe nicio atribuire.
PSYOP GRI este acel tip de informatie ce confirma informatia mesajului-produs PSYOP ALB, dar care nefiind atribuita unui actor statal/oficial, va avea mai multa credibilitate.
PSYOP NEGRU
Activitatea desfășurată pare să provină dintr-o sursă (guvern, partid, grup, organizație, persoană) de obicei de natură ostilă. Interesul guvernului nu se regaseste in acest tip de mesaj si ar nega orice implicare.
PSYOP NEGRU, pentru a fi credibil, va dezvalui material cu caracter sensibil, eventual si cu sanctiunile sau pedepsele implicate in dezvaluirea acestor informatii. Pentru a obține rezultate maxime și pentru a preveni compromiterea PSYOP evident, operațiunile sub acoperire, trebuie să fie separate. Personalul implicat într-unul nu trebuie să fie angajat în celălalt.
MASS-MEDIA
In ultimii 20 de ani, complexitatea metodelor de a transmite mesajele PSYOP a depasit orice asteptare. De la diseminarea personala a informatiei (din gura in gura), pliante printate fizic si distribuite in numar mare, pana la retelele de social media. Mass Media audio-vizuala este in general cel mai puternic si des folosit vector de disemnire a informatiilor iar aceasta, fiind consolidata in trusturi internationale de presa, face posibila transmiterea mesajelor atat national cat si international.
UN PSYOP DE SUCCES ARE URMATOARELE ETAPE:
- Stabilirea Misiunii, astfel încât să se alinieze obiectivelor naționale sau internationale
- Estimarea Situatiei actuale
- Pregatirea Planului
- Selectarea mass-media
- Dezvoltare de produs
- Pretestare – determină impactul probabil al PSYOP asupra publicului țintă
- Producerea și diseminarea materialului PSYOP
- Implementare
- Posttestare – evaluează răspunsurile publicului
- Rezultat – Feedback
Înainte ca acești pași să poată avea loc, analiștii de informații trebuie să prezinte potențiale ținte pentru a determina care dintre acestea ar fi cel mai benefic să fie vizate. Pentru a afla acest lucru, analiștii trebuie să determine vulnerabilitățile acestor grupuri și la ce ar fi susceptibile. Analiștii determină, de asemenea, atitudinile țintelor față de situația actuală, plângerile lor, originea etnică, frustrările, limbile, problemele, tensiunile, atitudinile, motivațiile și percepțiile și așa mai departe. Odată stabilita/e ținta (țintele) corespunzătoare, PSYOP poate fi creat.
Conform declaratiilor lui Jay Seitz, Dr., Profesor Asociat de psihologie la City of New York University, care studiază utilizarea PSYOP în timp de război
Jay Seitz, Dr.
Deci, ce face ca un mesaj PSYOP să rămână la publicul țintă? Un PSYOP este similar cu publicitatea prin faptul că unele mesaje sunt adaptate pentru a fi „personale, persuasive și permanente”, spune Seitz.
Psihologul Lt. Col. R. Scott Rodgers:
- Cheia este să folosiți mesaje credibile și să efectuați sondaje cu privire la comportamentele, atitudinile și convingerile publicului țintă, spune Lt. Col. R. Scott Rodgers, dr.(Rodgers a contribuit la crearea campaniilor PSYOP în timpul Operațiunii Enduring Freedom în Afganistan).
- De exemplu, o analiză a țintei efectuată asupra poporului afgan a arătat tendința lor de a fi mai orientată spre regiune și familie decât naționalistă. „Așadar, încercarea de a„ vinde ”pe cineva din„ Afganistan pentru afgani ”nu va fi la fel de puternică ca mesajele menite să le ajungă mai aproape de casă pentru ei”, explică Rodgers.
- Dar Irakul este diferit de Afganistan, spune Rodgers, directorul Programului Operațiunilor de Informații de la Colegiul Comun de Informații Militare. „Ceea ce constatăm este că se pare că irakienii rămân uniți din motive naționaliste”, cum ar fi atunci când există o amenințare imediată din exterior, spune Rodgers.
- „Este foarte asemănător cu orice consecință comportamentală pe care o găsești în psihologie asupra oricărei metode de creștere a copilului – cum ar fi dacă nu-ți faci ordine in camera, vor exista consecințe”, conform Rodgers.
- „PSYOP este cel mai eficient atunci când există percepția și aprecierea consecințelor.”Mesajul care trebuie transmis poate fi adaptat la situații tactice, dar promisiunile făcute trebuie să fie în concordanță cu politica națională.
Scott Gerwehr analist al corporatiei RAND, PhD in Psihologie
- PSYOP care nu se bazează pe o bună analiză a inteligenței și pe principiile psihologiei sociale și cognitive va fi ineficient, spune Gerwehr. Atunci când guvernele se bazează pe o știință precum teoria răspunsului cognitiv, pot prevede cu o mare acuratete cum vor fi primite mesajele PSYOP. Ca siu metode, pot folosi de asemenea, modelul Yale de persuasiune și „efectul de somn” pentru a ajuta la adaptarea unui mesaj, spune Gerwehr.
- „Efectul de somn” retine faptul ca sursa mesajului poate fi trecuta ca estompata fata de forta mesajului, asadar, specificand sursa, iar aceasta fiind una controversata, mesajul devine mult mai persuasiv.
ANALIZA COMPARATIVA EVAZIVA.
In situatia COVID 19 – SARS COV 2 – FAZA 1 (Ianuarie-Martie 2020):
PSYOP ALB – a fost constituit initial prin denumirea unui virusi din familia coronavidae, formandu-i o imagine vizuala si informand publicul prin mesaje constante atribuite Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
PSYOP GRI – este reprezentat de toate acele imagini ale unor oameni ce cadeau/mureau pe strazile din China continentala.
PSYOP NEGRU – este regasit in cadrul mesajelor cu caracter sensibil (filmari si poze din spitale, documente sau informatii) ce au „scapat in spatiul public” si care ulterior au fost cenzurate sau chiar sanctionate de autoritati sau de canalele media respective.
In situatia COVID 19 – SARS COV 2 – FAZA 2 (Martie-Iulie 2020):
PSYOP ALB – este reprezentat de intregul val de informatii „oficiale” cu privire la numarul de decese, imbolnaviri de pe teritoriul Italiei, supraaglomerarea sistemului sanitar, aparentele decizii ale medicilor fata de cine sa traiasca sau cine sa moara. Culmineaza cu uriasul val de carantinari nationale la nivel planetar. Aici se adauga si declaratiile/aparitiile vedetelor (international) ce confirmau imbolnavirea etc
PSYOP GRI – in aceasta faza este regasit in volumul urias de informatii cu privire la spitale improvizate dar goale, miscari de trupe armate, corpuri de persoane decedate si ingropate in gropi comune (filmari, poze si informatii). Acele informatii scrise cu privire la metodele de carantinare si durata acestora la nivel national, crizele alimentare imediate, etc
PSYOP NEGRU – poate fi identificat in primele filmari ale unor spitale goale, decese platite si/sau diagnostice contra cost. De asemenea aici sunt regasibile si zvonurile cu privire la uriase sume de bani delapidate.
In situatia COVID 19 – SARS COV 2 – FAZA 3 (Iulie – Decembrie 2020):
PSYOP ALB – Continua in acelasi registru, reluand si reiterand „pericolul” constatat in FAZA 2.
PSYOP GRI – volumul de informatii creste exponential in raport cu cresterea confuziei si neincrederii, se schimba elementele de forma, se creaza inflatie informationala pentru ca subiectiilor sa le fie anihilata capacitatea de a traduce si intelege informatia. In locul deceselor din gropi comune apar violentele in USA precum si violentele din alte state, cresc in pondere decesele reale care sunt asociate cu altele nereale, in locul trupelor armate in coordonare, apar zvonurile unor miscari armate pe teritoriul american, etc.
PSYOP NEGRU – este mentinut cu informatii privind unele miscari radicaliste in ceea ce priveste vaccinul, unor miscari nefondate in ceea ce priveste nano-tehnologia, opozitie fata de masurile absurde implementate de guverne, speculatii cu privire la copii si educatie, pedofilie si rapiri.